Het verschil tussen SEO en SEA

Het verschil tussen SEO en SEA

SEO en SEA zijn termen die je vaak voorbij ziet komen als het aankomt op online marketing. Er is echter een groot verschil tussen deze twee vormen van marketing. Wil je hiermee aan de slag om zo je bedrijf naar een hoger niveau te brengen, maar twijfel je welke vorm het beste bij jou past? Hieronder vind je alles over het verschil tussen SEO en SEA.

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA

Er zijn meerdere verschillen tussen SEO en SEA te bedenken, maar de belangrijkste is toch wel dat SEO betrekking heeft op de onbetaalde zoekresultaten en SEA zich juist richt op betaalde zoekresultaten. SEO staat voor Search Engine Optimization. Deze vorm van marketing zorgt ervoor dat je hoger in de organische zoekresultaten van Google komt. SEA daarentegen heeft te maken met advertenties in zoekmachines, waarbij je dus betaalt om hoger te komen. Er zijn verschillende kanalen waarop je SEA en SEO kunt toepassen, waaronder Pinterest SEO of SEO op je website.

Andere verschillen

Naast bovengenoemd verschil zijn er nog meer dingen waarop SEO zich onderscheidt van SEA. Zo is SEO een lange termijn strategie. Je probeert ervoor te zorgen dat je ook over een langere tijd nog hoog in Google te vinden bent. SEA resultaten zijn daarentegen direct zichtbaar en verdwijnen ook weer wanneer je stopt met betalen. De advertentie staat dan niet langer in de zoekresultaten van zoekmachines. Daarnaast kun je de resultaten van SEO lastiger meten dan die van SEA. SEA campagnes geven een duidelijk inzicht in de kosten van een campagne, het aantal klikken dat het heeft opgeleverd en hoeveel conversies er zijn.

Tip: wil je ook aan de slag met SEA en/of SEO? Een online marketing bureau zoals Brandfirm helpt je daar graag bij. Neem gerust contact met ze op!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *